Thursday, December 30, 2010

~ PIALA SUZUKI - KEMENANGAN SKUAD MALAYSIA ~


JAKARTA (AFP) - Malaysia memenangi pertama Piala ASEAN Suzuki Rabu dengan mengalahkan Indonesia dengan skor agregat 4-2 untuk kaki pertama dan kedua kejohanan Asia Tenggara akhir.

Dalam leg kedua final, yang diadakan di Jakarta Stadium Gelora Bung Karno, Indonesia mengalahkan Malaysia 2-1 dalam perlawanan yang dihadiri oleh Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono.

Namun, skor itu tidak cukup untuk mengatasi kekalahan 3-0 Indonesia untuk Malaysia di leg pertama di stadium nasional di Kuala Lumpur Rabu lalu.

Malaysia Mohammad Safee Bin Muhammad Sali, top skorer selama kejohanan ASEAN 2010 Suzuki Cup, sebelumnya dikenali sebagai Piala Tiger, menjaringkan gol pertama pada minit ke-53.

Indonesia menyamakan kedudukan pada minit ke-71 dengan gol oleh Mohammad Nasuha dan Mohammad Ridwan memuat negara asal ke memimpin dengan gol kedua di minit ke-87.

Kehilangan ASEAN perlawanan Piala Suzuki adalah pil pahit bagi Indonesia untuk menelan setelah mengalahkan Malaysia 5-1 dalam perlawanan kelayakan awal bulan ini.

leg pertama pekan lalu itu dirosakkan oleh insiden yang penggemar sinar laser bertujuan pada pemain Indonesia selama pertandingan.

No comments:

Post a Comment