kebiasaannya setiap kali program yang dilakukan pasti akan ada ruang lengang yang kita sendiri tidak tahu nak di isi dengan aktiviti apa...
di sini cikgu akan senaraikan beberapa aktiviti lengang yang boleh dilakukan... bukan waktu lengang sahaja aktiviti ini boleh dijalankan... malah juga boleh dilakukan sebagai LATIHAN DALAM KUMPULAN mengikut objektif aktiviti yang sesuai....
AKTIVITI 1 : DRAWING CLASS
MASA: 15 minit
Peralatan : Kertas
lukisan, pen, atau marker pen.
Prosedur:
1.
Fasilitator
menyediakan beberapa pilihan kenyataan untuk setiap kumpulan.
2.
Ahli
kumpulan perlu memilih kenyataan untuk kumpulan mereka.
3.
Mereka
perlu membuat satu barisan.
4.
Fasilitator
akan mengarahkan arahan dan peraturan.
5.
Fasilitator
membuat rumusan mengenai aktiviti tersebut.
Objektif :
1.
Melahirkan
keyakinan diri terhadap kebolehan masing-masing
2.
Melahirkan
sifat mempercayai antara satu sama lain.
3.
Meningkatkan
daya imaginatif pelajar.
AKTIVITI 2 : BIAR PUTIH TULANG, JANGAN PUTIH MATA.
MASA : 10 minit
Peralatan: Kain
Putih ATAU Surat Khabar
Prosedur :
1.
Fasilitator
akan cara permainan dimainkan.
2.
Salah
seorang ahli kumpulan mereka akan menjadi pesakit.
3.
Dengan
menggunakan kain atau surat khabar, mereka hendaklah membalut kecederaan mangsa
yang mengalami patah.
4.
Kumpulan
dibenarkan untuk memilih bahagian mana yang mengalami kecederaan patah.
5.
Fasilitator
akan melihat cara mereka mengikat.
6.
Memberi
arahan supaya ikatan jangan dibuka sehingga habis checkpoint.
7.
Mangsa
patah akan tetap berlakon mengalami kecederaan patah sehingga akhir checkpoint.
Objektif :
1.
Mewujudkan
kerjasama dalam kumpulan
2.
Kepatuhan kepada arahan.
3.
Membina
kecergasan mental dan fizikal.
4.
Melahirkan
sikap tanggungjawab dalam kumpulan.
AKTIVITI 3 : HARI KELUARGA
MASA : 10 minit
Peralatan :
kertas A4, gambar haiwan
Prosedur :
1.
Fasilitator
akan menerangkan tentang permainan tersebut.
2.
Mereka
perlu mencari kenyataan sampul yang tersembunyi.
3.
Dalam
sampul tersebut mempunyai gambar bagi setiap kumpulan yang tertentu.
4.
Apabila
mereka menjumpai sampul yang mengandungi gambar yang menunjukkan iedentiti
kumpulan mereka, mereka hendaklah memanggil ahli kumpulan lain dengan
menggunakan isyarat bunyi kumpulan masing-masing. Jika kumpulan ayam, mereka
hanya dibenarkan berkomunikasi dengan mengeluarkan bunyi ayam sahaja.
5.
Mereka
perlu membunyikan serentak bunyi kumpulan apabila menjumpai gambar kumpulan
mereka sendiri.
6.
Syarat
utama dalam aktiviti ini ialah, mereka dibenarkan untuk menggunakan bunyi
haiwan untuk berkomunikasi.
Objektif:
1.
Meningkat
semangat kerjasama dalam kumpulan
2.
Mematuhi
arahan dan bertindak dengan cergas.
3.
Mewujudkan
nilai idea yang kreatif dan kritis dalam kumpulan.
AKTIVITI 4 :
JANGAN LUPA LIRIK
Masa
: 10 minit
Peralatan
: radio, ATAU telefon bimbit
Prosedur
:
1. Fasilitator
menyediakan lirik lagu BSMM yang telah dikosongkan beberapa lirik.
2. Fasilitator
memutarkan lagu BSMM kepada peserta.
3. Peserta
menyanyikan lagu BSMM namun harus menanyikan lirik lagu yang telah dikosongkan.
Objektif :
1. Menguji
daya ingatan pelajar.
2. Menilai
tahap kerjasama kumpulan yang ditunjukkan oleh para pelajar.
3. Tahap
kesihatan pelajar dari aspek pendengaran dan percakapan.
AKTIVITI 5 :
USUNG , REBAH, DAN SAMBUT – SPIDER WEB
Masa
: 20 minit
Peralatan
: tali, kayu palang
Prosedur
:
1. Fasilitator
menyediakan sarang labah-labah dengan mengikat pada 2 batang tiang menggunakan
talia raffia.
2. Fasilitator
memberi arahan dan penerangan kepada peserta.
3. Peserta
akan mengangkat ahli kumpulannya yang lain untuk merentasi sarang labah-labah
tersebut.
Objektif :
1.
Membentuk
kumpulan untuk bekerjasama.
AKTIVITI 6 ; TELUR DI
HUJUNG TANDUK
Masa
: 15 minit
Peralatan
: tali, botol berisi air
Prosedur
:
1. Fasilitator
memberikan setiap perserta tali raffia dengan panjang yang berbeza.
2. Setiap
kumpulan diberikan satu botol mineral yang diisi dengan sedikit air.
3. Peserta
perlu mengangkat botol tersebut dengan tali yang diberikan tanpa mengikat tali
pada botol tersebut.
objektif :
1. Memupuk
sifat bekerjasama pada diri peserta.
2. Mendidik
sifat kemahiran berfikir dan kreatif dalam diri peserta.
AKTIVITI 7 : GAYA DIRI
Masa
: 10 minit
Peralatan
: - TIADA –
Prosedure
:
1. Fasilitator
menerangkan cara bermain.
2. Setiap
kumpulan dikehendaki membina satu trademark kumpulan masing-masing.
3. Persembahkan
kepada fasilaitator sehingga fasilitator berpuas hati.
Objektif
:
1. Memahirkan
pelajar untuk menggunakan daya imaginasi dan kreativiti untuk menyelesaikan
masalah.
2. Dapat
mengenalpasti tahap kecerdasan para pelajar dalam usaha menyelesaikan masalah.
AKTIVITI 8 : INSPEKTOR GADJET
Masa
: 15 minit
Peralatan
: Lidi sate, tali
Procedure
:
1. Fasilitator
menerangkan cara permainan di mainkan.
2. Setiap
kumpulan diberikan sebanyak 15 batang lidi dan tali.
3. Pelajar
di arahkan membuat satu atau lebih gadjet dengan menggunakan semua batang lidi
yang diberikan untuk membina dengan menggunakan tali untuk mengikat.
4. Gadjet
hendaklah kukuh dan stabil.
5. Gadjet
hendaklah dibawa bersama untuk ke checkpoint seterusnya.
Objektif
:
1. Memahirkan
pelajar untuk menggunakan daya cipta dan kreativiti untuk menyelesaikan
masalah.
2. Dapat
mengenalpasti tahap kecerdasan para pelajar dalam usaha menyelesaikan masalah.
3. Mempertingkatkan
kemahiran membina gadjet sebelum ini.
AKTIVITI 9 : BERSUSUN BIAR 2, BERGERAK
BIAR SAMA.
Masa
: 15 minit.
Peralatan
: -TIADA-
Prosedur
:
1. Fasilitator
menerangkan cara melakukan aktiviti ini.
2. Fasilitator
akan menyebut “BERSUSUN BIAR 2, BERGERAK BIAR SAMA” dan pelajar dikehendaki
memberikan jawapan bagi kenyataan ini.
3. JAWAPANNYA
ialah KAWAD
4. Jika
pelajar berjaya menjawab kenyataan ini, kumpulan tersebut dikehendaki mengutip
sampah dikawasan sekolah sehingga penuh plastik yang disediakan dalam masa 5
minit, jika kumpulan tersebut tidak berjaya mengumpulkan sampah sepenuh plastik
tersebut, kumpulan tersebut didenda untuk berkawad, dan sebaliknya jika mereka
berjaya.
5. Jika
kumpulan tersebut memberikan jawapan yang salah, mereka dikehendaki berkawad
dari satu kawasan yang ditetapkan.
Objektif
:
1. Menguji
daya ketahanan para pelajar.
2. Menguji
kemahiran para pelajar berkawad.
3. Membantu
dan menggalakkan para pelajar untuk melakukan aktiviti pembersihan kawasan
persekitaran daripada berlakunya pencemaran.
AKTIVITI 10 : SIMPULAN ABADI
Masa
: 10 minit
Peralatan
: tali kasut, neck tie
Prosedur
:
1. Fasilitator
menerangkan cara bermain permainan ini.
2. Ketua
kumpulan dikehendaki memilih sampul yang diberikan.
3. Fasilitator
mengarahkan para pelajar untuk mengikut arahan gambar untuk memulakan ikatan
yang disediakan. (tali kasut)
4. Fasilitator
mengarahkan hanya pelajar perempuan untuk melakukan aktiviti ini. (neck tie)
dan pelajar lelaki hanya dibenarkan memberi arahan.
5. Tunjuk
kepada fasilitator.
Objektif
:
1. Memahirkan
pelajar untuk menggunakan daya cipta dan kreativiti untuk menyelesaikan
masalah.
2. Dapat
mengenalpasti tahap kecerdasan para pelajar dalam usaha menyelesaikan masalah.
3. Menguji
kepekaan pelajar dalam menyelesaikan masalah.
SEKIAN TERIMA KASIH... SELAMAT MENCUBA....
No comments:
Post a Comment